Jak zaistnieć w Internecie?

admin 2020-08-06 0 Comments

Jak zaistnieć w Internecie?


Temat wydaje się oczywisty i banalny. Bo czy pojęcia takie jak: witryna internetowa, Facebook, Instagram czy YouTube, nie są dziś powszechnie znane? Żyjemy w czasach boomu technologicznego, świata wirtualnego i w związku z tym – nieograniczonych możliwości pokazania się w Internecie. Jeszcze nigdy nie było tak prosto zaistnieć w świecie biznesu, czy też podzielić się ze światem swoim talentem. Jednak cały ten wachlarz możliwości i łatwy do nich dostęp sprawia jednocześnie, że gubisz się w zalewie informacji i narzędzi, a nawet jeśli wydaje Ci się, że wiesz czego i w jaki sposób używać, napotykasz na kolejny problem – w jaki sposób wyróżnić się na tle innych?

Jako osoba prowadząca własną działalność gospodarczą od 10 lat, dobrze wiem o czym mówię. Początki każdego projektu są trudne, bo nikt Cię nie zna, nie ufa Ci nie wie o istnieniu Twojego produktu/usługi. Na dodatek świat cały czas idzie naprzód i dochodzą nowe narzędzia i strategie, których trzeba się cały czas uczyć. Założyłem tego bloga, aby pomóc Ci wyjaśnić zagadnienia z dziedziny promocji swojej marki w sieci. Będę starał się opisywać w jaki sposób przede wszystkim zacząć, tak by się nie zniechęcić i żeby wkładany wysiłek przynosił wymierne efekty. A jest ku temu dobra sposobność, gdyż sam jestem na etapie zmiany profilu działalności, a co za tym idzie ja również zaczynam budować swoją markę od zera.

Jak zacząć?

Budowanie swojej marki (zarówno osobistej jak i firmowej) w Internecie przebiega podobnie jak w świecie realnym. Na początku jesteś NIKIM – nikt o Tobie nie wie, nikt Cię nie zna. Masz dwa wyjścia: albo Cię stać i inwestujesz posiadany kapitał w reklamę, albo musisz sobie poradzić w inny sposób. Warto zacząć od dania potencjalnym klientom/odbiorcom jakiejś wartości za darmo lub po bardzo niskich cenach. Nie popełniaj popularnego wśród przedsiębiorców błędu, jakim jest oparcie swojego marketingu jedynie na stworzeniu oferty i rozsyłaniu jej po firmach. To nie zadziała, a wręcz zostanie uznane za SPAM! Jeżeli świadczysz usługi, to wykonaj je (nawet w wersji okrojonej) za darmo lub za bardzo niską cenę. Jeżeli sprzedajesz produkty, to daj je na wypróbowanie. Możesz zacząć od grona swoich znajomych. 

Musisz dać wartość.

To metoda stara jak świat (np. dealerzy samochodowi oferują jazdę testową, która ma jeszcze bardziej zachęcić klienta do zakupu), która pozwala zbudować zaufanie wobec Ciebie lub Twojej firmy. Dzięki niej poznasz też opinię innych odnośnie Twojego produktu lub usługi. Musisz przy tym pamiętać, że istotną kwestią jest określenie grupy docelowej, do której będziesz adresować swoje działania – najprościej rzecz ujmując – nie kieruj swojego produktu do osób, które nie są nim zainteresowane. Dlatego już na samym początku warto się zastanowić komu będziesz przedstawiać ofertę.

Gdzie się promować?

Na szczęście mamy XXI wiek i nie musisz chodzić po domach lub sterczeć ze straganem na rynku, by móc przedstawić swoją ofertę. Dzisiejszy świat oferuje Ci sporo narzędzi, dzięki którym możesz pokazać co potrafisz. O ironio, to szczęście jest jednocześnie przekleństwem. Bo nagle okazuje się, że jest kilkanaście platform społecznościowych, strony internetowe, podcasty, blogi, ruch organiczny oraz płatny. I jak się w tym wszystkim połapać? Spokojnie. Poniżej opiszę Ci w kilku zdaniach co do czego służy i czym się kierować przy wyborze.


Strona internetowa

To chyba pierwsza rzecz, o której się myśli, chcąc zaistnieć w sieci. Pomimo tego, że teoretycznie każdy wie co to jest i jak powinna wyglądać, w momencie jej tworzenia pojawia się niestety szereg problemów. Z założenia witryna internetowa powinna być Twoją wizytówką, prezentującą Ciebie bądź Twoje przedsięwzięcie z jak najlepszej strony. W rzeczywistości, aby tak się stało, musisz już na samym początku określić do kogo będzie skierowana i jaki przekaz ma nieść. Inną budowę będzie mieć prosta strona, będąca swoistą wizytówką, inaczej zaprojektowany będzie sklep internetowy, a jeszcze inaczej strona restauracji.


Blog

To specyficzna forma strony internetowej. Początkowo blogi były swego rodzaju pamiętnikami, gdzie ich autorzy umieszczali (mniej lub bardziej regularnie) swoje przemyślenia na różnego typu tematy. Wraz ze wzrostem popularności YouTube pozycja blogosfery trochę zmalała – część blogerów porzuciła formę bloga na rzecz tworzenia wideo. Obecnie ta forma przekazu znowu zyskuje na sile. Wielu influencerów oraz firm opiera swój przekaz, a także działania marketingowe, właśnie na blogach.


Instagram

Serwis społecznościowy, w którym użytkownicy dzielą się zdjęciami. Cechą charakterystyczną jest kwadratowy format umieszczanych zdjęć (na wzór zdjęć Polaroid) oraz mnogość filtrów, dzięki którym umieszczane fotografie wyglądają bardziej profesjonalnie. A to wszystko odbywa się za pomocą aplikacji mobilnej, co umożliwia natychmiastową publikację. Szybko rozwijająca się platforma została w 2012 roku przejęta przez Facebooka i jest cały czas rozwijana. Pojawiają się nowe funkcjonalności typu Instastories, IGTV, transmisje na żywo itp. 


Facebook

Najbardziej znany serwis społecznościowy, pozwalający komunikować się z osobami z całego świata, poprzez posty w formie pisemnej, zdjęcia oraz wideo. Ponadto oferuje możliwość tworzenia:

  • grup tematycznych (otwartych lub zamkniętych),
  • fanpage’y, czyli stron promujących daną osobę, markę, produkt lub wydarzenie,
  • sklepu internetowego,
  • transmisji na żywo,
  • płatnych kampanii reklamowych.

YouTube

Platforma, na której użytkownicy dzielą się swoimi materiałami wideo. Znajdziemy tutaj zarówno śmieszne i humorystyczne filmiki, poradniki, teledyski, a nawet profesjonalne produkcje filmowe. Początkowo był to serwis skierowany głównie do młodzieży, natomiast z biegiem lat część twórców zaczęła udostępniać coraz lepsze materiały, a to przyciągnęło reklamodawców i ich pieniądze. Obecnie ponad 70% nastolatków marzy, by zostać sławnym YouTuberem – to pokazuje jak wielki wpływ ma ta platforma na obecną popkulturę. 


Podcast

Forma internetowej publikacji dźwiękowej, często nazywanej blogiem w wersji audio. W przeciwieństwie do audycji radiowej nie jest nadawana na żywo, więc w każdym momencie masz dostęp do dowolnego opublikowanego odcinka. Tematyka i forma samego podcastu zależy tylko i wyłącznie od inwencji twórczej jej autora. Mogą to być krótkie kilkuminutowe treści prezentujące aktualne wydarzenia, wywiady, felietony, czy też luźne rozważania prowadzącego. Praktycznie nie istnieje branża, w stosunku do której nie można by użyć podcastu. Zdecydowaną zaletą tego typu przekazu jest fakt, że podcastu możesz słuchać podczas wykonywania innych czynności, np. jazdy samochodem, biegania, zmywania naczyń itp.


LinkedIn

Ogólnie rzecz ujmując, jest to serwis społecznościowy zrzeszający profesjonalistów. To tutaj specjaliści w branży poszukują swoich nowych pracodawców, rekruterzy łowią nowych pracowników, a ludzie biznesu nawiązują nowe kontakty. I to słowo “Kontakty” chyba najlepiej charakteryzuje tę platformę. Dzięki wyszukiwarce możesz namierzać osoby według umiejętności i doświadczenia w danej branży i w ten sposób budować całą strukturę znajomości, które mogę być pomocne w prowadzeniu firmy.


Zagrożenia

Korzystanie w mediów społecznościowych bardzo ułatwia start. Daje nam stosunkową prostą możliwość na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Nie ma jednak róży bez kolców. I również w tym przypadku są pewne zagrożenia, z których istnienia dobrze sobie zdawać sprawę. W linku poniżej odsyłam Cię do artykułu, w którym opisuję co się może stać gdy skupisz się tylko na jednej platformie i nie będziesz postępować wg opisanych przeze mnie wskazówek.

Blokada kont w mediach społecznościowych


Podsumowanie

Przedstawione przeze mnie platformy i sposoby nie są jedynymi, ale moim zdaniem są obecnie czołowe. Na samym początku najlepiej wybierz jeden bądź dwa sposoby na promocję, których się będziesz uczyć i z biegiem czasu rozwijać. Niemniej dobrze mieć świadomość jakie narzędzia istnieją i trzymać rękę na pulsie. Ich opis to tylko teaser,wraz z publikacją kolejnych wpisów będę ten post rozbudowywał o dodatkową treść oraz linki. Ten wpis jest wprowadzeniem w świat marketingu internetowego. Potraktuj go jak starter. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *